Har du en Prestashop-webshop, ved du også, at systemet tilbyder mange forskellige muligheder og udvidelser. De mange muligheder kan derfor også gøre det svært at overskue, hvordan du bedst optimerer din webshop. Vi har derfor samlet 10 uundværlige tips til at optimere din Prestashop-webshop, så du kan opnå en bedre ydeevne og en forbedret brugeroplevelse. Vi dækker emner som sidehastighed, SEO-optimering, mobilvenlighed og sikkerhed.
01. Forbedring af indlæsningshastigheden
Din hjemmesides og webshops indlæsningshastighed er vigtigt, hvis du vil tiltrække brugere og potentielle kunder. I dag har brugerne store forventninger til en hjemmesides indlæsningshastighed; tager det for lang tid for den at loade, forlader de siden igen og finder en anden hjemmeside i stedet. Det kan altså koste kunder, hvis indlæsningshastigheden ikke er minimal.
Noget af det, du kan gøre for at forbedre indlæsningshastigheden er:
- Brug caching
- Optimer billeder
- Minificer CSS og JavaScript
Der findes nogle forskellige cashing-løsninger til Prestashop, som bidrager til en reducering af serverbelastningen – og dermed en forbedring af indlæsningstiderne. Caching betyder, at der gemmens en kopi af din webshops sider, som gør det muligt at vise siderne endnu hurtigere til brugerne.
Derudover er det en god idé at optimere billederne på din webshop. Store billedfiler kan gøre din side langsom. Det kan derfor være godt at bruge værktøjer som TinyPNG eller ImageMagick til at komprimere billeder uden at miste kvalitet. Dette reducerer filstørrelsen og forbedrer sidehastigheden betydeligt.
Endeligt kan du kombinere og minificere CSS og JavaScript filer for at reducere antallet af HTTP-forespørgsler og filstørrelser. Dette kan gøres manuelt eller ved hjælp af moduler som PageSpeed eller JPresta Speed Pack, hvilket gør din webshop hurtigere.
02. SEO-optimering
SEO er vigtigt, hvis du ønsker at tiltrække trafik fra søgeresultaterne. Der sker konstant ændringer i algoritmerne, særligt i disse tider, hvor søgemaskinerne i højere grad arbejder på at indarbejde AI. Der er dog nogle ting, som du (som minimum) bør have styr på i forbindelse med din SEO-optimering:
- Unikt indhold og metadata
- Brugervenlige URL’er
- Interne links
Sørg altid for at udarbejde unikt indhold – både i forbindelse med teksterne på din webshop (statiske sider, kategorisider, produktsider m.v.), men også i forbindelse med dine metadata som SEO-/metatitler og metabeskrivelser. Dette hjælper søgemaskiner med at forstå, hvad hver side handler om, og forbedrer dine chancer for at rangere højere.
Du bør også aktivere brugervenlige URL’er i Prestashop. Det betyder, at dine webadresser bliver mere læsbare og SEO-venlige. Brugervenlige URL’er forbedrer brugeroplevelsen og kan booste dine rangeringer i søgemaskinerne.
Sørg også for at oprette en stærk intern linkstruktur ved at linke relaterede produkter og kategorier sammen. Det hjælper både brugere og søgemaskiner med at navigere rundt på din webshop, hvilket bidrager til en forbedret SEO samt brugerengagement.
03. Mobilvenlighed
Det er vist ikke længere nødvendigt at understrege vigtigheden i at have en mobilvenlig hjemmeside eller webshop. Har det ikke været et fokusområde for dig endnu, er det på tide, at du undersøger din webshops mobilvenlighed. Det gør du ved at tjekke om webshoppen har et responsivt design samt om den er brugervenlig på mobile enheder.
Prestashop er udviklet, så der også er fokus på mobilvenligheden, og derfor vil dit tema typisk også være fuldt responsivt. Er det ikke tilfældet, bør du overveje at skifte dit tema ud med et mobilvenligt tema.
Derudover kan du også tjekke webshoppens brugervenlighed i værktøjer som Google Mobile-Friendly Test for at sikre, at din butik fungerer optimalt på mobile enheder. Disse test kan identificere problemer, der påvirker mobilbrugere, og som du måske ikke selv har opdaget.
04. Sikkerhed
Din webshops sikkerhed er altafgørende for, om dine kunder tør handle hos dig. Der er flere forskellige måder, hvorpå du kan optimere sikkerheden på din Prestashop-webshop. Derudover er sikkerhed også en rankingfaktor, hvilket betyder, at Google nedprioriterer hjemmesider og webshops, hvor der ikke er styr på sikkerheden. Når du arbejder med din hjemmesides sikkerhed, bør du have fokus på:
- Gyldigt SSL-certifikat
- Regelmæssige opdateringer af platformen
- Implementering af sikkerhedsmoduler
Først og fremmest er det vigtigt, at din webshop er beskyttet af et SSL-certifikat. SSL-certifikatet krypterer data mellem din server og brugerne. SSL-certifikater beskytter dermed kundedata og opbygger tillid ved at sikre, at al information, der sendes mellem brugerens browser og serveren, er krypteret.
Du bør også sørge for, at din Prestashop version og alle moduler holdes opdateret for at beskytte mod kendte sårbarheder. Regelmæssige opdateringer sikrer, at din butik har de nyeste sikkerhedsforbedringer.
Endeligt er det også en god idé at anvende sikkerhedsmoduler som fx Prestashop Security Pro for at overvåge og beskytte din webshop mod angreb. Denne type moduler kan tilbyde funktioner som overvågning af sikkerhedstrusler og automatisk blokering af mistænkelig aktivitet.
05. Brugeroplevelse (UX)
Sørg for at skabe en god brugeroplevelse på din webshop. Det sikrer, at brugerne bliver på siden og at de bliver hjulpet videre. Det kan du gøre ved at skabe en simpel og intuitiv navigation, så det er let at finde kategorier og produkter.
Derudover kan det også være en fordel at reducere antallet af trin man skal igennem for at gennemføre en ordre. Her kan det være en fordel at bruge et modul som One Page Checkout for at gøre processen mere smidig og hurtig for kunderne. Det kan have en stor betydning for konverteringsraten på webshoppen.
06. Produktpræsentation
Det er selvfølgelig også vigtigt, at dine produkter præsenteres på en god måde på din Prestashop-webshop. Sæt dig i kundens sted; Hvad har de brug for at vide, inden de træffer beslutningen om køb.
Gode billeder eller integrerede produktvideoer er en god måde at fremvise produkterne på. Højkvalitetsbilleder med zoomfunktion giver kunderne mulighed for at se en detaljeret visning af produkterne, lige som en produktvideo kan vise produkterne i brug.
Derudover er det en god idé at skrive (unikke) detaljerede produktbeskrivelser, der besvarer kundernes spørgsmål og fremhæver produktets fordele. Gode beskrivelser hjælper med at overbevise kunder om produktets værdi.
07. Kundeservice
Kundeservice på en webshop handler i høj grad om at hjælpe kunderne videre i købsprocessen. Det kan gøres på mange måde. Det er eksempelvis blevet populært at implementere en live chat, så kunderne kan få øjeblikkelig kundesupport og få besvaret deres spørgsmål med det samme.
En live chat kræver selvfølgelig, at der er nogen klar til at besvare beskederne, og det er måske ikke muligt hele døgnet. Derfor kan det også være en god idé at implementere en FAQ-side, der besvarer de mest almindelige spørgsmål, som kunderne stiller. Derudover kan en FAQ-side også reducere antallet af kundeservicehenvendelser/live chats.
08. Marketing
Der er mange ting, der kan gøres for at markedsføre din Prestashop-webshop – både over for eksisterende og nye kunder. E-mailmarketing kan være et effektivt redskab til at genaktivere kunderne og skabe mersalg. I den forbindelse kan det være nyttigt for dig at se nærmere på moduler som Mailchimp eller Sendinblue til at automatisere og personalisere dine e-mailmarketing-kampagner.
Derudover bør du også integrere dine sociale medier med din webshop, så du på den måde kan øge synligheden og engagementet. Her kan du kigge efter moduler til deling og social-login for at gøre det endnu nemmere for kunderne at dele dine produkter.
Overvej også om du med fordel kan implementere et loyalitetsprogram til at belønne tilbagevendende kunder og øge kundeloyaliteten. Loyalitetsprogrammer kan i høj grad motivere kunder til at købe igen og anbefale din webshop til andre.
09. Lagerstyring
Anvender du ikke allerede automatiseret lagerstyring, kan det være en god idé at implementere. Ved at anvende moduler som Advanced Stock Management kan du automatisere lagerstyringen og reducere antallet af manuelle fejl. Automatiseret lagerstyring kan hjælpe dig med at holde styr på lagerbeholdningen og dermed undgå situationer med udsolgte produkter.
Du kan også overveje dine dropshipping muligheder. Ved hjælp af dropshipping kan du udvide dit produktudvalg uden at skulle håndtere lagerbeholdning. Dropshipping kan derfor være med til at reducere omkostningerne og risici ved lagerstyring.
10. Analyse og Optimering
Endeligt bør du implementere redskaber og værktøjer til analyse og optimering. Brug fx Google Analytics til at spore besøgende, konverteringer og andre vigtige metrics for at forstå din webshops ydeevne. Analytics data kan hjælpe dig med at træffe velinformerede beslutninger og dermed bidrage til en forbedret strategi for din webshop.
Du kan også udføre A/B tests på forskellige elementer af din webshop, så du kan finde ud af, hvad der fungerer bedst – og på baggrund af dette forbedre konverteringsraten. A/B testing kan hjælpe med at identificere de mest effektive design- og indholdselementer.
For at hjælpe dig selv, kan du med fordel generere regelmæssige rapporter om webshoppens salg, trafik og andre vigtige metrics, så du kan holde styr på din webshops præstation samt identificere forbedringsområder. Regelmæssige rapporter kan desuden give dig indsigt i, hvordan din webshop klarer sig over tid.