Du kan få positiv opmærksomhed og kunder i biksen, hvis din forretning bliver omtalt i en nyhedsartikel, der bliver delt på sociale medier. Her er fem konkrete råd til nyheder der øger omsætningen i København og hele af landet.
Hvis du ejer din egen butik, så ved du, at god omtale er særdeles betydningsfuldt.
Det kan være den slags omtale, der bliver overført fra mund til mund via glade kunder, men det kan også være på sociale medier, hvor dit navn bliver spredt med lynets hast, hvis du rammer strømmen med det rigtig opslag på Instagram, Facebook, Snapchat eller Twitter.
Hvis du ligefrem kan få dit navn og din butik nævnt i en nyhedsartikel, som mediet efterfølgende deler på sociale medier, så er det virkelig noget, der er guld værd for omsætningen.
Men det er lidt af en kunst at få det til at ske. For hvordan får du lige et populært medie til at skrive om din lille biks uden at betale for det? Lad det være sagt med det samme: Det er sjældent noget, der bare sker af sig selv. Du skal trække i arbejdstøjet for at komme nærmere målet.
Men det kan faktisk godt lade sig gøre. Det kræver blot, at du går strategisk til værks. Her er fem konkrete tip til at få dit navn og brand i cirkulation på Facebook.
1) Vælg det rigtige medie. Hvis du har en butik på Frederiksberg, så gælder det om at målrette din historie til det medie, der dækker det område, hvor din butik er placeret. Det rigtige medie er nemlig det, der har dine potentielle kunder som kernelæsere.
2) Hvad er historien? Et stort medie vil ikke skrive om, at du har fået nye produkter på hylderne. Nyheden skal kunne meget mere end det. Den skal skille sig ud, være original og kunne tilbyde læserne noget unikt. KBH.dk bed for eksempel på krogen, da sportsmærket ASICS lavede et event, hvor de delte gratis sko ud til barfodede kunder fra deres nye butik i Købmagergade i København. Måske skal du lave en lignende happening, som kan generere medieopmærksomhed? Det får både du og mediet noget ud af, og den slags vil journalister ikke tøve med at skrive om og dele på sociale medier.
3) Skriv en pressemeddelelse med en fængende overskrift. De fleste journalister modtager pressemeddelelser og nyheder i indbakken dagen lang, og derfor har de sjældent tid eller lyst til at læse dem til ende. Hvis du ikke fanger journalisten med overskriften på to sekunder, så ender din historie i skraldespanden. Det gælder om at få journalisten til at kunne se nyheden for sig med det samme.
4) Tilføj godt med detaljer og gode billeder. Der er større chance for, at journalisten bider på, hvis du laver en god pressemeddelelse og vedhæfter lækre billeder i høj opløsning. Det er vigtigt, at din historie er hurtig at afkode og interessant – find din indre journalist frem, når du skriver pressemeddelelsen.
5) Ring til mediet, når du har sendt pressemeddelelsen. Hvis du ikke inden for et par timer hører noget fra en journalist på det medie, du har sendt pressemeddelelsen til, så følg op med et opkald. Mange pressemeddelelser havner automatisk i skraldespanden, og det kan også være sket med din. Hvis du virkelig er overbevist om, at du sidder med en god historie, som mediet kan få udbytte af, så ring personligt til en journalist på mediet og sælg din nyhed. Det øger din chance for omtale.