Jeg har masser af gange læst at bouncen raten kan spille ind på ranking, men jeg har aldrig lagt særligt meget i det. Jeg har egentlig nok bare tænkt, at så meget “rocket science” kan det heller ikke være meeen…
Så skete der det at jeg sad og kiggede bounce rate i analytics, og opdaget at den var steget 10% for en af vores landingpages den 4. maj, okey hvad sker der lige der, tænker jeg så, det viser sig at der er kommet nogle ret grimme produkt billeder på de 6 første produkter (mørke brun baggrund). Produkterne er lagt ind den 3 maj kl. 22 om aftenen. Godt så er der ihvertfald en direkte grund til at bounce raten er steget!
Samtidigt kæmper jeg med at holder mig ovenvande på et par keywords til samme siden, så checker for sjov lige op på hvornår jeg tabte placeringer i google på de keywords. Sjovt nok den. 4 Maj. Øverst ses min bounce rate, og nederst ses min ranking på et af de keywords der tilhører den side.
Der er selvfølgelig mange andre ting der også spiller ind på det her, men jeg troede ikke at min bounce rata kunne have en så direkte indvirkning på placeringen i google.
Konklusione er helt sikkert at der skal gøres noget mere for at optimere landingpages’ene, og her bruger vi kategori siderne.