Gæsteindlæg af Kristian, indehaver af Partnertekst.dk.
Uanset om du driver en webshop, en konsulentvirksomhed eller andet, antager jeg, at du har en hjemmeside tilknyttet din virksomhed. I så fald har du fra start af, da du fik hjemmesiden lavet, haft et ønske om hvilket formål, siden skulle tjene. Formentlig at få flere kunde i forretningen. Ik’?
I så fald er to af de væsentligste ting at arbejde med på dit website – henholdsvis søgemaskineoptimering og konverteringsoptimering. Det førstenævnte (SEO) bør nemlig ikke stå alene. I hvert fald ikke hvis din målsætning er at få den højest mulige værdi ud af dit website – og det vil du med al sandsynlighed gerne!
At arbejde med konverteringer er en fremragende investering
Driver du en virksomhed, og ønsker du at højne din omsætning, er der slet ingen tvivl om, at det er mere end vigtigt at sørge for at arbejde løbende med konverteringerne, således dit website står knivskarpt.
Har du eksempelvis hyret et SEO-bureau til at optimere din hjemmeside, således du bliver fundet i de organiske søgeresultater på Google, vil du (forhåbentlig) kunne se i Google Analytics, at besøgstallet på dit website stiger. Men hvad nytter det, hvis de besøgende ikke ender med at blive til betalende kunder i din forretning? Hvad nu hvis de bare hopper direkte videre til konkurrenten, fordi at de strander på din side uden at komme videre?
Sandt – så er værdien af dine placeringer ikke just særlig stor! Det er derfor mere end vigtigt, at du sørger for hele tiden at sikre, at dit website har en høj konverteringsrate – altså at dine besøgende tager kontakt til dig eller gennemføre et køb på din webshop – hvis du har sådan en. På den måde vil du nemlig kunne få maksimal værdi ud af din hjemmeside – og det er alle pengene værd.
Når der laves konverteringsoptimering på dit website, vil der blive ændret på en række grundlæggende ting. Disse ændringer kan du høste frugterne af gennem flere salg i dit firma – de næste mange år frem. Dermed vil hjælp til konverteringsoptimering af dit website bestemt være en fremragende investering, der kan betale sig hjem – mange gange.
I mit tekstbureau, Partnertekst.dk, arbejder vi løbende med at forbedre virksomheders konverteringsrate på deres website ved at lave gennemarbejdede og professionel tekster. Dette gøres blandt andet ved at omskrive eksisterende tekster – eller i visse tilfælde skrive teksterne på ny og slette de gamle. Herudover går vi desuden også ind og kigger på øvrige væsentlige elementer som eksempelvis hvilken tekst, der står i call-to-action-knapperne på det pågældende website.
Så kort godt: Arbejd med din konvertering og se din omsætning
Der er ingen tvivl om, at optimale/optimerede tekster kan gøre rigtig meget godt for en webshop. Mange gange ender man dog alligevel med at lave nogle korte produkttekster, som ikke er så fyldestgørende, som de kunne være.
Derfor har jeg blandt andet selv udvalgt nogle få, nøgle produkter, som er meget velbeskrevet i forhold til de øvrige produkter. Det virker fint, når tiden ikke tillader en fuld gennemgang.