I en stigende digital verden, hvor der er rift om kliks og kunder på internettets platforme, er det vigtigt at forstå, hvordan søgemaskinerne virker samt hvordan du kan bruge dem til din fordel. Der er nemlig en hel del trafik at hente ved at forstå SEO, der er forkortelsen for ’Search Engine Optimization’, på dansk ’søgemaskineoptimering’. At optimere content til søgemaskiner betyder kort fortalt, at du forsøger at rangere din hjemmesides indhold så højt som muligt i søgemaskinen, eksempelvis Google. På denne måde er der større chance for, at potentielle besøgende klikker på netop dit link, frem for et andet som ligger begravet længere nede i søgemaskinens resultater.
Det lyder jo simpelt nok, men hvordan pokker foregår det i praksis? Her finder du en lille guide til, hvordan du kan gribe SEO an med artikler, tekstforfattere og meget andet, så din hjemmeside altid er to skridt foran konkurrenternes.
Skriv om relevant content
Content betyder indhold, og det er præcist, hvad det handler om – Incitamentet for klik er i høj grad godt, relevant indhold. Start med at finde ud af, hvad det er du sælger eller hvad dit indhold handler om.
Hvad er dit budskab?
Du bør koge fornævnte så meget ned, at du kan udvælge specifikke keywords, altså nøgletermer, som beskriver, hvad dit firma beskæftiger sig med – eller hvad emnet er på en underside. Det kunne være et af dine produkter eller services.
Det er dog ikke altid nok at kigge på dine egne nøgletermer – undersøg også konkurrenternes indhold og se, hvilke ord der går igen. Når du har taget et grundigt kig både indad og udad, kan du udvælge keywords, du vil bruge i dit indhold. Keywords der passer på din virksomhed, dit produkt, service eller noget helt andet du vil rangere på – de ord som også hyppigt bruges i søgninger af din målgruppe. Det er derfor med sandsynlighed dette, de vil indtaste i søgemaskinerne – og det er dér du skal fange dem.
Sælger du eksempelvis hundefoder, er der store chancer for, at nogle af de mest hyppigt brugte keywords er ‘billigt hundefoder’, ‘sundt hundefoder’, ‘hundefoder hvalpe’ og andet relevant.
Nu kan du så begynde at producere det indhold, der skal rangere din hjemmeside højt og generere klik. Det gør du ved at skabe relevant, lærerigt eller informativt indhold – Gerne alle tre på samme tid for at ramme de relaterede søgeord. Du kan derfor ikke bare skrive en sludder for en sladder, hvor du spammer keywords for at rangere, ikke hvis du vil skabe værdi hos modtageren. Del ud af din viden og skab brugbart og givende indhold.
Sådan fungerer SEO
Google bestemmer relevansen af din hjemmesides indhold, ved at analysere indholdet baseret på en masse parametre, algoritmer og en masse andet teknisk vi ikke vil gå i dybden med her. Ligeledes måler søgemaskinen hvor mange eksterne sider, der linker til din side samt hvor pålidelige disse er.
Denne form for SEO kaldes linkbuilding.
Links har samme effekt som stemmer har i et demokratisk samfund. Jo flere, der deler dit link og peger på din side, desto flere stemmer har det på internettet og dermed øges populariteten og Google tænker, at det må være hvad flertallet vil have. Derfor rangerer søgemaskinen din side højt. Hvis du vil beskæftige dig med linkbuilding og SEO-artikler, kan du eksempelvis oprette affiliate-sider, hvorigennem du kan linke til din hovedside. Linkbuilding er dog en helt andet snak og ligeledes ikke noget vi går mere i dybden med i dette indlæg.
De små detaljer der gør den store forskel
Lav relevante overskrifter. Keywords, titler og hyperlinks er vigtige at forstå og at bruge. Sørg derfor at bruge dit keyword i overskrifter og også i dine links, gerne sammen med andre positive ord – men sørg for at veksle det.
Din overskrift skal fange læseren i havet fyldt med spændende fisk, andre artikler, så du får klik. Statistikker viser, at overskrifter inkluderende numre foretrækkes af 36%, mens blot 11% foretrækker et spørgsmål. ‘How to’-guides er næstmest populære med 21%.
Hvis ikke du selv har forstand på, hvordan du sammensætter SEO artikler, kan du anvende en tekstforfatter til formålet. En tekstforfatter har erfaring med strukturering af content, inkludering af keywords og forståelse for hvordan SEO fungerer. Læs mere om, hvordan en tekstforfatter kan hjælpe dig på https://dintekstforfatter.dk/.