Organisk vækst er et vigtigt begreb når det kommer til online- og digital markedsføring. Der findes så mange buzzwords, at det kan være svært at holde styr på, hvad der indeholder gode strategier for at skabe organisk vækst. Her kan du læse mere om hvordan du kan skabe organisk vækst til din webshop.
Udvikle din webshop med smart SEO
Det er næsten umuligt ikke at have hørt om SEO. SEO står for Search Engine Optimization, eller søgemaskineoptimering, som det hedder på dansk. Vi bruger alligevel forkortelsen SEO, der er den mer universelle udgave. Dette må dog ikke blandes sammen med CEO, der er den amerikanske betegnelse for, den øverste leder i en virksomhed. Der findes lige så mange teorier om hvordan man bedst muligt styrer sin SEO og finder ud af en god strategi som der findes hjemmesider, derfor kan det være virkelig svært at finde frem til hvad der egentlig er en god strategi og hvad der kan regnes som smart SEO.
Der er måske mere end du tror, der faktisk kan regnes som søgemaskiner. Hvis du har en webshop er der specielt flere søgemaskiner der kan være relevante, både YouTube, Bing, App-store (hvis din butik også findes i mobil eller app-format) og Amazon. Dette er søgemaskiner som, det i tillæg til Google selvfølgelig, kan betale sig at optimere til på en smart måde. Hvad der er en smart måde er dog noget subjektivt, men en ting mange eksperter kan være enige om er, at det er en god ide at skabe organisk vækst fremfor at fyre alle pengene af på dyre annoncer.
Organisk vækst skaber man gennem at lave godt indhold i forbindelse med det der omtales som Content Marketing. Godt indhold har som regel høj værdi i søgemaskiner, og det er derfor det kan betale sig at lave godt indhold.
Find en SEO- ekspert der er opdateret
Det er også relevant at finde en ekspert der er opdateret når det kommer til SEO. Det der virkede for fem år siden er slet ikke det der virker i dag. Søgemaskinernes algoritmer opdateres hele tiden, og derfor kan du ikke være konstant opdateret på en søgemaskines algoritmer, med mindre du har det som arbejde og har det som din eneste opgave. Derfor er det mange der hyrer en ekspert eller outsourcer SEO-opgaver. På den måde får man en ekspert der er fuldstændig dedikeret til SEO, og ikke skal ivaretage mange forskellige opgaver.
Lær mere om Content Marketing
Der findes podcasts der også kan hjælpe dig med, at skabe organisk vækst til din webshop. Det er både nemt og sjovt at lære noget af SEO-eksperter når man lytter til podcasts. Lyt til en podcast om Content Marketing for at lære mere om hvordan du kan bruge det til din fordel og blive meget, meget skarpere til Content Marketing og slå dine konkurrenter. Content Marketing går ud på at skabe relevant og værdifuldt indhold til en destination eller hjemmeside, som for eksempel en webshop, for at skabe organisk vækst i stedet for at smide penge væk efter annoncer og klik.
Godt indhold gør brugeren engageret og opfordrer til at klikke videre. Det baserer sig på at læseren skal kunne få noget værdi af at læse indholdet, for at gide at engagere sig i destinationen eller hjemmesiden og læse videre. Der kan være svært, og næsten umuligt at lave god markedsføring hvis indholdet ikke er i orden. Når vi konsumerer så meget indhold som vi gør som digitale forbrugere i dag, stiger også kravene for hvad vi gider at bruge tid på at læse, og hvad der er godt indhold i sidste ende. Hvis det er dit fokus at skabe organisk vækst, er godt indhold og optimering af dette, et godt sted at starte.