Der er stor konkurrence om gæsterne blandt restauranterne og dette gælder specielt hovedstadsområdet, da der er et væld af forskellige muligheder her. Det handler altså om at få dem til at vælge at bestille mad hos lige præcis dig, fremfor de mange andre steder i byen.
Nedenfor vil du få et indblik i, hvilken slags marketing der virker bedst i netop denne branche, og hvor du nemt får lokket kunderne hen til dig, og dermed øge din omsætning.
Sociale medier
Størstedelen af alle mennesker bruger en masse tid på nettet hver dag. Derfor er det også her at din marketingsstrategi skal begynde. Indbydende billeder med lækker mad og hyggelige lokaler, er nemlig det som hjælper folk med, at få øjnene op for netop dit sted.
Derfor kan du med fordel fange din målgruppe på flere sociale platforme, hvor du kan lægge billeder op ad de mange retter, som tilbydes på menukortet, samt billeder af det imødekommende og serviceminded personale og selve restauranten.
Dermed kan folk nemt få et indblik i, hvilken slags atmosfære som der er på restauranten og selvfølgelig den mad som gæsterne kan nyde godt af. Desuden kan du lægge et link ind nedenunder det enkelte billeder, hvor der eksempelvis står: ” bestil smørrebrødet her”, så kunden hurtigt kan klikke sig ind på hjemmesiden, og bestille det der ses på billedet.
Funktionel webside
Da der som sagt er sket en stor udvikling i forhold til, hvordan internettet bruges blandt mange, kan dette også ses i forhold til bestillinger og reservationer. Derfor er det også utrolig vigtigt at have en god og funktionel webside, hvor gæsterne selv kan foretage bordreservation og se menukortet.
Dette vil gøre din restaurant særlig attraktiv i forhold til andre restauranter, der endnu ikke er lige så velfungerende. Eksempelvis er det utrolig nemt at bestille smørrebrød hos Herlev smørrebrød, da de har formået at lave en hjemmeside der er let at forstå og som giver dig et hurtigt overblik, så du nemt kan bestille mad, samt komme i kontakt med personalet.
Det kan altså godt betale sig at bruge lidt ekstra tid, kræfter og penge på at skabe en hjemmeside der er af høj kvalitet, da det er noget som gæster i høj grad sætter pris på og bliver påvirket af.
Annoncer og reklamer
Hvis du gerne vil nå ud til potentielle kunder og gæster hurtigt, kan du med stor fordel investere i nogle annoncer. Dermed kan du tiltrække nye kunder og hurtigt, men det kræver selvfølgelig også, at du gør noget af annoncen, så den drager de potentielle gæster, til at få lyst til at smage din mad. Brug derfor gerne masser af billeder i din annoncer og skriv en fængende overskrift, som gør det interessant for læseren.
Hvis du gør brug af de såkaldte banner-annoncer på forskellige hjemmesider, skal du være opmærksom på, at det næsten er umuligt at spore en indtjening, da mange annoncesælgerne ønsker betalig pr. antal visninger. Derfor er mange også gået væk fra banner-annoncer.
Men vurder selv hvilken markedsføringsstrategi som passer til netop din restaurant.