Det her er faktisk lidt et større problem i prestashop fordi der ikke som udgangspunkt findes nogen funktion der kan hjælpe dig med at viderestille en bruger fra en gammel kategori til en ny kategori. Lad os bare tag et eksempel for nemhedens skyld. Jeg tager udgangspunkt i venlige URL’s
Karl åge kommer fra et gammelt link til din shop, den gang det link blev lavet, havde du en kategori der hed /1-urtepotter, den har du i mellem tiden slettet og lavet en ny kategori der minder om det, der var i urtepotter kategorien før hen, den nye kategori hedder /2-Blomsterpotter, hvis din kunde nu kommer fra det gamle link vil kunden blive mødt af en fejl 404 (siden findes ikke) Og det er jo ikke specielt brugervenligt, så det vi stedet bør gøre er at lave et redirect til den nye side.
Det kan man gøre på 2 måde, man kan bruge et htaccess redirect og et php redirect. Jeg har valgt at bruge et php da jeg synes det er lettere at sætte op.
I min header.php lige under:
require_once(dirname(__FILE__).'/init.php');
Har jeg indsat
if (Tools::getValue('id_category') == 1) {
Header( "HTTP/1.1 301 Moved Permanently" );
Header( "Location: http://www.dinshop.dk/2-blomsterpotter");
exit;
}
Hvis man har flere kategorier der skal redirectes så laver man bare flere af samme stil under hindanden.
Og nu kan i sikkert godt forestille jer at listen kan blive lang over redirects, men det bør den ikke blive, man bør nemlig som udgangspunkt forsøge at bruge de gamle kategorier og lave dem om til nye, fordi de i google repræsentere en hvis værdi, og prestashop selv viderestiller til den nye venlige URL (efter version 1.3.2 mener jeg) hvis den ikke stemmer overens med den bruger kommer til. Hvis jeres shop ikke gør det kan i købe et modul til 25$ som redirecter til de rigtige URLs. Modulet her er guld værd, vi har brugt det i lang tid og det har hjulpet os igennem en hel masse dobbelt indhold. De 100kr er altså hurtigt tjent hjem igen, på tilfredse kunder der ikke smutter fordi de bliver mødt af 404 fejlen.
Når vi nu har været igennem snakken om brugeren og så småt har taget hul på den del med google og dermed SEO, så siger googles retningslinjer at et websted helst ikke skal indholde for mange referencer til 404 fejl, så derfor er det altså igen vigtigt at få styr på denne her del. Det gælder både eksterne og interne referencer (links) så vidt jeg har forstået.
Man kan i webmaster tools se hvilket links der giver en 404 fejl, og det gælder både eksterne og interne links.