For langt de størstedelen af danske webshops og virksomheder der lever af slag over nettet, der er det en rigtig god ide at benytte affiliate marketing. Alligevel ser man stadigvæk en stor gruppe af virksomheder som ikke har fået øjnene op for denne type markedsføring.
Hvad er det egentligt affiliate marketing kan?
Helt kort så får man som virksomhedsejere hjælp af en række partner sider, altså hjemmesider som kan sende potentielle kunder i retning af din hjemmeside/shop, til gengæld betaler man affiliatepartneren ud fra et fast defineret regelsæt, det kan være betaling pr. klik, men er typisk en fast procentsats per salg. Kort sagt så er det en slags 100 % kommisionslønnet sælger. Et eksempel på en side kunne være Kamia.dk hvor forskellige forhandlere betaler for at være repræsenteret på siden med badebaljer til voksne.
Det skal siges at der findes sider i alle mulige varianter, og det er ikke kun inspirationssider, men også prissammenligningssider indenfor a kasser som A-kassefinderen.dk, derudover findes der også niche relaterede sider og personlige blogs.
Lige meget om du er nystartet eller ej, så er affiliate marketing noget der bør være en integreret del af din strategi, da man kun skal betale hver gang man sælger noget og selv får profit.
Selvom man ikke sælger noget, så kan affiliates hjælpe med at brande din virksomhed, og være med til at promovere din forretning frem for konkurrenternes, uden at du skal have en krone op af lommen før der sker et slag. Det er desuden blandt de billigste former for markedsføring, og det op til dig selv at bestemme satsen.
Du skal gøre din forretning et attraktivt sted at være partner
Du skal alligevel huske på af affiliaten selvfølgelig også har præferencer når der skal vælges virksomheder, som de skal promovere, da formålet med er deres hjemmesider er at tjene penge. Derfor skal den kommission du tilbyder være fair, ellers ønsker en potentiel affiliatepartner ikke at sende trafikken afsted til dig, der er mange flere samarbejdspartnere der kan give dem en større fortjeneste.
Procentsatsen hos dig som forhandler spiller derfor en rolle, alligevel er det ikke altid den der giver de højeste procenter som får trafikken, da webshoppens konvertering er meget essentiel. En shop der giver 6 % kommission og har en konvertering på 8%, den er mere attraktiv end en shop der giver 8% kommission og har en konvertering på 4%. Sagt med andre ord, så kan du tillade dig at tage en lavere sats, hvis du har en platform der konverterer godt.
Husk at tage din affiliatepartnere seriøse, og hav gerne en god dialog med dine vigtigste parnter. Har de spørgsmål til dig, så giv dem et grundigt svar. Mange er f.eks. bange for at fortælle hvilke produkter der sælger godt, men man skal tænke på at I har et fælles mål, nemlig at få den størst mulige omsætning. Hvis du behandler dine affiliates ordentligt, så kan du sikre dig nogle partnere, som virkelig kan være med til at vækste din forretning og er loyale over lang tid.