Ord som SEO, AdWords, Facebook annoncering, copywriting mm. er nok ikke gået din næse forbi. Det er alle vigtige begreber, du skal have styr på, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at vælte dine konkurrenter af pinden. Her i artiklen tager vi et dybt spadestik i en af ovenstående marketingbegreber, nemlig copywriting, så du får helt styr på, hvordan du skal gribe det an, samt hvilke effekter du kan have i vente.
Inden vi for alvor går i gang, er det på sin plads med en kort definition, selvom den kan være en smule kringlet. Kort sagt handler copywriting om at lave tekster, der får folk til at handle på noget. Dette kan være gennem alt fra nyhedsbrevet til Facebook-opslagene samt kategori- og produktteksterne. Copywriting handler om at skabe værdi for læseren ved at oplyse og vejlede dem, men samtidig underholde dem, så du kan skabe konverteringer, men også stige i søgemaskinerne, som vi kommer ind på senere, hvordan de kan lade sig gøre.
Er du klar til at suge til dig af tips og tricks, så puds dine læsebriller, og kig med her. Vil du efterfølgende læse endnu mere om emnet, så klik her og læs mere om copywriting.
Få styr på dine kundesegmenter – sådan gør du
For den velforberedte elev er eksamen en fest, og det samme gælder for copywriteren. Med den rette research bliver det både sjovere at skrive teksterne, men samtidig bliver det lettere at tilpasse dem til de rette kundegrupper, som dermed også får en bedre oplevelse. Men har du styr på din målgruppe, og hvordan får du det? Lad os se nærmere på tre værktøjer, der kan give dig et hurtigt overblik.
Facebook manager: Har du en Facebook, skal du udnytte de muligheder, der nærmest bliver kastet i hovedet af dig her. Verdens største sociale medie giver dig nemlig mulighed for at se, hvilke af dine opslag der klarer sig bedst i forhold til rækkevidde. Her skal du splitteste med opslag, så du finder ud af, hvad der virker til din målgruppe.
Inden du går i kamp med dine opslag, skal du dog også lige tjekke, hvad alderen er på dine følgere, samt hvilke(t) køn du har med at gøre. Det er nemlig ikke underordnet, om de er 18-22 år, eller om de befinder sig i nærheden af de 80. Du har selvfølgelig en idé, men undersøg det for en sikkerheds skyld. Du kan også måle på de bedste tidspunkter for dine opslag samt meget andet – så leg med det, og undersøg dine muligheder, det er helt gratis.
Søgeordsanalysen: Den her laves selvfølgelig med henblik på at rangere i søgemaskinerne, men det er i høj grad også et værktøj, du skal benytte til at finde din skrivestil, da du kommer ind under huden på folks søgevaner. Ved hjælp af Googles eget gratis værktøj, søgeordsplanlægning, kan du komme rigtig langt. Du kan undersøge, hvad folk søger på, når de konverterer, eller når de bare kommer for at snuse lidt rundt, hvilket giver dig mulighed for at fokusere på de købsparate. Du kan se, om de kommer fra mobil eller computer, hvad deres hensigt er, deres behov, den geografiske placering, demografien mm. Alle er vigtige elementer, du skal have med i din taktik for copywriting.
Analytics: Endnu et gratis og uundværligt våben til dit arsenal i copywriter-kampen, som er eminent, når du skal lære dine besøgende at kende. Her kan du se, hvordan de bevæger sig rundt, hvilke sider de besøger, samt hvor længe de bliver der. Alt sammen guld værd for tekstforfatteren, der hurtigt kan lære, hvilke tekster der virker, og hvor interessen er størst. Det er en god indikator for, hvilket sprog der virker, men også muligheden for at forstå dine besøgendes interesse yderlige. Du kan også se, hvor konverteringerne ligger, ligesom du kan se, hvor det måske bare information, folk suger til sig. Dermed kan du tilpasse teksterne på de pågældende sider, så de skaber den værdi, folk søger fra din side.
At kende sin målgruppe og lave den rette persona er alfa og omega, og her har du nogle gratis værktøjer, som nok skal få dig på rette kurs med det samme. Det medvirker til, at du kan tale i øjenhøjde og gøre hele oplevelsen mere personlig.
80 % læser kun overskriften!
Det er en voldsom statistik, og der er i særdeleshed noget, der skiller fårene fra bukkene. Du skal nemlig have fat i de sidste 20 %, hvilket er en benhård disciplin. Din overskrift skal give læseren en forventning om, hvad teksten under vil byde på, hvilket betyder, at du ikke kan slippe afsted med en totalt intetsigende overskrift, da ingen så bider på. Omvendt skal du ikke lave clickbait gennem en overdrivelse, fordi så falder læseren hurtigt fra, når der ikke er sammenhæng mellem overskrift og brødtekst. Et godt tip er at lave overskriften, når du som copywriter er igennem teksten, da du på den måde har det fulde overblik og kan komme med en opsummering, der hverken skuffer eller overdriver, men som er totalt dækkende for det efterfølgende. En sidenote er selvfølgelig, at den gerne må være fængende samt overbevisende – ingen skal jo falde i søvn under læsningen.
Benyt social proff og ”call to action”
Vi er flokdyr, og vi har altså svært ved at være firstmovers, hvilket gælder i langt de fleste aspekter af vores hverdag. Vi går ikke ind som de første på en ukendt restaurant, tøjbutik eller noget helt tredje. Vi vil gerne være sikre i vores valg, og det er i særdeleshed, når vi handler online. Mere end 70 % kigger på anmeldelser, inden de handler, og derfor skal du tænke det ind i din copywriting, fordi det har en kraftig indflydelse på det endelige valg.
Ydermere er det vigtigt, at du får skabt en form for ”urgency følelse” eller opfordrer dine besøgende til en handling. Det gør du med CTA’er, også kaldet call to action. Det er sætninger i teksten, hvor du forsøger at opfordre den læsende til at foretage en bestemt handling. Det kan være at tilmelde sig nyhedsbrevet, købe, kontakte, lægge i kurven eller noget helt andet. Disse CTA’er skal komme løbende, så du altid stikker til underbevidstheden – men ikke noget spam, så er du dømt ude.
Lav et overskueligt layout, eller tab kunden
Måske har du ikke hørt begrebet før, men det kommer her. En mur af tekst er et kæmpe no-go, medmindre de spicer det lidt op. Lav nogle underafsnit, billeder, statistikker, punktopstillinger udtalelser, marker med fed, kursiv, understregninger eller andet for at bløde det op. På den måde gør du det let for læseren selv at hoppe ned til det interessante afsnit. Det skal være så let, at selv din bedstefar og bedstemor kan finde ud af det, ellers taber du den besøgende.
Hvordan hjælper copywriting din rangering på Google?
Alt omkring copywriting skal medvirke til at få de læsende til at konvertere, og det kan de ovenstående råd hjælpe med, men hvordan forholder Google og alle de andre søgemaskiner sig til dette?
Det vigtigste ved copywriting er, at du fastholder de potentielle kunder med noget sublim og underholdende tekst. Vælger de besøgende at sidde klistret til din side, er det i den grad noget, som søgemaskinerne lægger mærke til. Folks liggetid på din side har enorm betydning, og jo længere du kan fastholde dem, desto bedre, og det sikrer du med de ovenstående tips.
Derudover vil blandt andet søgeordsanalyser samt et generelt kendskab til dine besøgende betyde, at teksterne vil være bygget op omkring et datagrundlag, som læner sig op ad deres adfærd online. Dermed vil du også komme til at rangere på nogle af de søgeord, som den målgruppe benytter sig af, hvorfor du alt andet lige får mere trafik, som søgemaskinerne også vægter højt, når de skal rangere dig op mod dine konkurrenter.
Er du klar til at skabe værdi og tryllebinde dine besøgende med copywriting, så har du her nogle håndgribelige råd, der kan skyde dit eventyr online i gang med manér.