Driver du en virksomhed, vil du sikkert gerne have, at dine kunder skal kunne finde dig. I gamle dage gjaldt det om at have stor annonce i den lokale telefonbog eller at indrykke dyre reklamer i dagblade og ugeaviser. Sådan er det ikke længere.
Hvornår har du f.eks. senest åbnet en klassisk telefonbog? I stedet skal du være synlig på i den digitale verden. Din virksomhed skal være til stede online – uanset om du har en tømrerforretning, et pizzeria eller en frisørsalon.
Dine kunder skal kunne finde dig
Internettet er langt større end den lokale telefonbog, og det kan derfor være svært at vurdere, hvordan dine kunder skal finde dig på det store internet. Du bør naturligvis starte med at få oprettet en god og indbydende hjemmeside. Det er bestemt ikke svært, og kan faktisk gøres med ganske få klik. Det første, du skal gøre, er at købe en internetadresse – et domæne.
Når du har købt et domæne, skal du vælge et webhotel, hvor din hjemmeside skal bo. De fleste webhoteller giver dig mulighed for at bygge en gratis hjemmeside, når du først har betalt for selve webhotellet. Bruger du en skabelon, kan du have en hjemmeside klar på få timer.
Har du noget godt at fortælle om din virksomhed – en kort præsentation eller en sjov historie, kan du også forsøge at få den bragt af et online medie. Det kan i nogle tilfælde være ganske gratis, hvis du selv leverer indholdet. Det kunne f.eks. være til erhvervsmæssige blogs og lignende – se mere her.
Hjemmeside og sociale medier
Selvom du har en hjemmeside, er der ingen garanti for, at du får besøgende på din side. At få trafik til sin hjemmeside er naturligvis formålet med overhovedet at have en hjemmeside, men hvordan får du brugerne ind på din side? Er din virksomhed kendt i byen, er der måske nogen, der vil søge på dit firmanavn, og på denne måde ende på din side.
Alternativt skal du optimere din hjemmeside med klassiske søgeord, købe digitale annoncer eller bruge sociale medier aktivt i din markedsføring. En god grund til at anvende sociale medier, er at det er gratis at oprette en side for din virksomhed på f.eks. Facebook. En anden oplagt grund er, at de fleste virksomhedsejere allerede kender Facebook. Det er således ikke en helt ny verden, du skal forholde dig til.
Få kunder i butikken
Når du har en Facebook-side for din virksomhed, er der flere forskellige måder at få kunder i butikken. Det hele starter med godt indhold. Du skal have lavet nogle gode opslag. Men hvad er et godt opslag? Det er meget forskelligt, og kommer naturligvis an på hvad du sælger, og hvem dine kunder er. Sælger du dine varer uhørt billigt, er prisen måske nok til at lokke kunder i butikken, men ellers gælder det om at være kreativ.
Konkurrencer er en god måde at få opmærksomhed. Du kan også bruge Facebooks forskellige værktøjer til betalt markedsføring, men du kommer altså ikke langt uden godt og professionelt indhold. Fortæl f.eks. noget om dig selv – en personlig vinkel kan ofte hjælpe et salg på vej. Hvis kunden føler at han kender dig, er han nok også mere indstillet på at handle med dig. Der findes mange forskellige strategier, og det handler bare om at prøve nogle forskellige af, og se hver der fungerer for dig.