Epay eller Quickpay, det er et spørgsmål man efter hånden har set mange gange når nye prestashoppere skal vælge betalingsgateway, lads og bare starte med at slå fast at det ikke er gratis at kunne modtage betalingskort på den “rigtige” måde, men samtidigt så er det bestemt også invisteringen værd!
Jeg vil i denne her artikel forsøge at sætte fokus på nogen af de åbenlyse forskelle på de to betalingsgateways, samtidigt vil jeg også forsøge at belyse de mindre åbenlyse fordele, og måske også ulemper.
Lad os starte med at tag et kig på quickpay betalingsvinduet, for at det skal være en fair sammenligning har jeg valgt det vindue der kan modtage alle kort.
Det gode ved Quickpays betalingsvindue er at det er lige til, og der er overhovedet ingen støj. Der sidder næsten med sikkerhed nogen folk bag det der har stor erfaring med at style betalingsvinduer for at optimere konverteringerne, samtidigt er fejl mulighederne meget små. En ulempe er at de viser dobbelt mastercard logo, hvor det ene logo er for mastercard direct, og det andet er for almindeligt mastercard, samtidigt er muligheder for at vise kunden hvilken adresse de har valgt, og hvilke produkter de har i kurven overhovedet ikke tilstede, og det er meget skidt, hvis kunderne nu bliver i tvivl så skal de trykke på krydset i højre hjørne eller browserens tilbage knap, nu er de altså på tilbage i købflowet.
Epay’s relay script er helt vildt smart i mine øjne, du får til at hente design filer fra din egen server, hvilket giver dig en unik mulighed for at style betalingsiden, som i ser på mit betalingsvindue så har lagt div. kunde informationer på, og et billede for at visualisere overfor kunden hvad det er de har købt, og yderligere kydret med nogen service informationer så som retur ret og lignende. Hagen ved epay er at det til tider driller med opsætningen af deres opensource modul. Tilgengæld så er det den tid hver vi har lagt i at få det til og virke.
Vi havde med Quickpay en del kunder der sprang fra på betalingsiden. Vi har stadigvæk nogen med epay relay, men ikke nær så mange. Så uden at jeg har lavet en direkte split test på det, så tør jeg godt sige at det har øget for konverteringsrate en smule at vi har skiftet til epay. Ulempen ved epay er at man skal have meget fokus på hvad man gør når man piller ved designet, for man kan hurtigt komme til at gøre mere skade end gavn.
Hvordan så med priserne?
Quickpay har en fastpris på 149 om mdn. Det inkludere alt, API adgang til at hæve og refundere penge, alle kort, svindelskontrol osv. Det er en god pris for et godt produkt.
Epay har derimod lavet et pris interval, 99 kr for Dankort /visa Dankort og E-dankort, 199 for at modtage alle kort(kun med PBS / NETS), men så uden API adgang og 299 for alle kort med multi indløsere og API adgang. Epay kræver så gebyr for en hel masse tillægsydelser, blandet andet tager de 30øre pr transaktion hvis man vil bruge svindel kontrol.
Når det er sagt at epay er den dyrer løsning af de to, så synes jeg faktisk også at pengene er givet godt ud, ihvertfald optil de 199, springet på 100 kr for API adgang er lige i overkanten, men det giver mulighed for at spare en masse arbejde, og det ved de åbenbart godt at folk vil betale for.
Mange fristes til at vælge kun at starte med en dankort løsning når de starter netbutik, man er meget pris bevidst i starten, og er måske meget i tvivl om det kommer til at gå godt med salget osv. Jeg kan kun anbefale at gå alle ind på betalingskort, det sender klart det bedste og mest seriøse signal til kunderne. Jeg kender det fra mig selv når jeg shopper omkring på nettet, de butikker der kun modtager dankort synes jeg virker mere amatør agtige end dem der tager det hele, hvilket gør at jeg bruger lidt ekstra tid på at søge efter dårlig omtale, tænk hvis man kunne vinde den tid fra kunder til at søge efter flere produkter i netop din webshop 😉
Når det er sagt at Epay vil have penge for svindel kontrol, så tror jeg personligt ikke at man behøver bekymre sig så meget om det, det kommer selvfølgelig an på i hvilken branche man er, hvis man laver meget grænseoverskridende handel, så er det nok værd at bruge penge på, men hvis man udelukkende laver handler inden i DK, så tror jeg på at vores egen opmærksomhed kan være lige så god som svindelkontrol, hvis ikke bedre. Vi har haft enkelt sager hvor der er blevet misbrugt kort, men det er ikke noget der var blevet fanget i svindelkontrollen alligevel.
Hvad med Support?
Nu har vi jo været kunder begge steder, og jeg har derfor indsigt i support afdelingen hos både Epay og Quickpay. Quickpay har en online chat, og det er jeg ret vild med. Jeg er typen der ikke gider vente i flere timer på svar, og derfor er muligheden for et hurtigt svar på online support en unik og fed feature. Quickpay har alle de gang jeg har brugt deres support svaret hurtigt og konkret på mit spørgsmål, og selvom det har været af mere teknisk karakter. Samtidigt har de været åbne overfor forslag hvilket er fedt.
Epay’s support er langsommelig og kedelig, jeg har et par gange forsøgt at ringe til dem for at få svar på spørgsmål, men de afviser blankt det meste og beder mig sende en support mail, som man så kan sidde og vente på at der bliver svaret på i laaaang tid. Jeg har klart en fornemmelse af at de ikke læser tilbage i mailsene når beskeden ryger frem og tilbage et par gange. Jeg har 2 gange nu fået svar på noget helt andet, og er blevet bedt om at gøre noget som slet ikke var i relation til mit problem, og det irritere mig grænseløst og føler desværre at det er spild af min tid. Heldigvis er det sjællent man har brug for support. Omvendt har jeg også fået kompetent hjælpe fra epay support, desværre er vente tiden bare for lang.
Min anbefaling:
Med tanke på at man sjællent har brug for support når tingene kører, så vil jeg klart anbefale Epay som betalingsgateway, jeg mener at de levere klart det bedste produkt, hvis man vel og mærket kan få deres relay script til at kører, kan man ikke det så vil jeg sige at Quickpay er den bedste løsning. Nu har jeg ikke taget Epays betalingsvindue med her, men det er ikke særlig godt, her er Quickpays langt det bedste.
Flot og saglig artikel.
Tak for det.
Bruger epay, og har aldrig haft problemer med deres relayscript.
Jeg bruger QuickPay og er ganske tilfreds. Jeg prøvede først med ePay, men fik aldrig deres relayscript til at virke. Da jeg kontaktede deres support, fik jeg besked på at vente på en opdatering, der snart ville komme. Det gjorde den dog ikke, så jeg satsede på QuickPay i stedet.
@Pertho: Tak skal du 🙂
@Tommy: Det må jo så være endnu et eksempel på dårlig support, jeg har også flere gange fået afvide at jeg skulle opgradere modulet, men det har ikke rigtigt hjulpet. Senest virkede det nyeste modul slet ikke med vores shop.
Hej Tim,
Tak for dit indlæg og det er altid godt med input. Vi kan selvfølgelig alle blive bedre og vi tager alle henvendelser seriøse. Jeg vil dog lige tillade mig at kommentere på de ting du opstiller:
– Valg af kort i betalingsvinduet. Det er helt valgfrit om man ønsker at springe første trin over, hvor man kan vælge sit kort. Dette beskriver vi bl.a. i vores dokumentation her: http://tech.epay.dk/ePay-Payment-Window-technical-documentation_9.html (se parameteren “precardtype”).
– Det er ikke kun API man får med i vores Business løsning, men en lang række andre muligheder. Se f.eks. forskellene her: http://www.epay.dk/epay-payment-solutions/oversigt-betalingsloesninger.asp (vores pris er dog højere, da vi har et helt andet service og produktniveau – fx. kan man ringe til os og komme til at snakke direkte med en tekniker – fx Prestashop ekspert).
– “Epay’s support er langsommelig og kedelig” – vi har en gennemsnitlig responstid på under 30 minutter. Måske du bliver bedt om at sende beskrivelse af den fejl/problemstilling du har på mail, men vi svarer altså ret hurtig. Det er ikke muligt at løse alt via en telefonsamtale, specielt ikke hvis det er noget vi skal kigge på og fejlsøge på.
Til @Timpet og @Tommy Andreasen er det lidt svært for mig at svare på hvad jeres fejl har skyldtes, men vi opdatere vores Prestashop ret ofte og jeg vil gerne høre tilbage hvori I mener at den dårlige support ligger?
Hej Thomas.
Velkommen på bloggen her, det er da spændende at der er andre end blot prestashop brugere der læser med.
Jeg skriver tingene som jeg oplever dem, jeg har faktisk en henvisnings aftale med quickpay, men slutter alligevel med at anbefale epay.
Og jeg har faktisk prøvet at ringe til jer, og er alle gangene blevet bedt om at sende en email, og så kan telefon support efter min mening være det samme. Så hellere en chat support hvor man får svar som man spørger (Det giver supporteren lidt tid til at finde svar). Her skal quickpay hyldes for deres support.
“En svar tid på 30min” – Jeg har faktisk stadigvæk en åben support tråd som er lovet besvaret når prestashop folket kom fra ferie i starten af august, men den er stadigvæk ikke besvaret, så det lyder underligt at jeres gennemsnit ligger så lavt, så må i have en usansynligt hurtig respons tid på alle andre henvendelser 😉 Vi kan alle sammen lave fejl, og det er kun mennesker der sidder bag, heldigvis fristes man næsten til at sige, men det kunne da være interessant hvordan i måler jeres responstid 🙂 Jeg mener faktisk at det er sket ved mere end en lejlighed at jeg ikke har fået svar på mine support beskeder.
Når vi taler om epay betalingsvindue kontra quickpays, så er brugervenligheden i mine øjne altså bare bedre hos quickpay, men det de jo også nødtil når de ikke har relayscriptet. Tilgengæld er deres branded vindue noget uoverskueligt at gå i krig med 🙂
Hej Tim,
Tak for svar – men igen, hvis du stiller et spørgsmål om ting som vi skal kunne teste/vurdere før at kunne give et brugbart svar på, er det nu engang nemmest at få fx link og tekst via mail.
Du har haft 4 supportsager hos os på det sidste – den sidste fra 24 August. Kan du evt. se hvilke supportsager du skulle have åben ved os (jeg kan nemlig ikke se nogen).
Thomas@: Nu var min intension ikke at hænger jer ud på nogen måde, men vi kan da godt tag den i et åben forum 🙂
Sidste besked om den omtalte support sag (#2550):
ePay Support, Jul-21 09:31 (CEST):
Vores open-source folk har desværre ferie til 1 august. Så når de er tilbage vil jeg bede dem kigge på fejlen og vende tilbage til dig.
Jeg har ikke hørt fra den siden den 21 juli, men regnede så også først med et svar i starten af august, og det er omkring 34.560 min. (+/-) siden, så det må vidst trække godt ned i statestikkerne 😉
Jeg tror ikke at vi skal tage det i et åbent forum – men du er blevet svaret (vedr. decodecookie ikk?). Dog ikke via ticket #2550, hvor sidste svar ganske rigtig er det som du angiver.
Jeg kan kun beklage hvis du syntes/har oplevet at vores support er langsomme.
Den support besked handler ikke om decodecookie, men om fejl -1001 (ordre nummeret findes allerede), og nej det har jeg ikke fået noget svar på.
Jeg har fået svare på noget angående decodecookie, det er korrekt, men det har sin egen support tråd.
Som tidligere sagt så sker der fejl når der er mennesker involveret. 🙂
Nu har jeg godt nok kun erfaringer med ePay igennem opencart, men de kan bestemt anbefales grundet deres integrerede betalingsvindue. Det virker bare bedre, når kunden stadig føler det er den samme side.
Helt enig, det integreret betalingsvindue vinder helt sikker mange konverteringer.
Tak for en god artikel om emnet. Jeg står selv overfor at skulle vælge – og det her har bidraget til at skabe lidt mere sikkerhed om valget. 🙂
Det var skam så lidt.
Tak for en god artikel. Vil helt sikkert overveje Epay, bruger kun Paypal og bankoverførsel nu, så vil helt sikker overveje en mere brugervenlig løsning såsom Epay.
Jeg bruger Epay og kan kun anbefale løsningen. Det har kørt helt uden problemer og i Magento giver det et godt overblik over transaktionerne.