For ikke så lang tid siden gik det op for mig at de annoncer man kan købe på Facebook kan køres på retargeting niveau, det har jeg testet lidt på og den erfaring vil jeg gerne dele lidt med dig her.
Hvad er retargeting?
Hvis du allerede ved hvad det er så springer du bare videre, for der er ikke noget nyt under solen, men til dem der ikke har opdaget muligheden for at lave annoncer med retargeting, så er den korte og præcise forklaring, at man viser annoncer til folk der allerede har været på webshoppen / hjemmesiden og udvist interesse for produkterne, og det er altså udelukkende dem man sigter efter, annoncerne bliver med andre ord ikke vist til andre end dem der i forvejen har set produkterne.
Hvis der er nogen der føler jeg bør uddybe hvorfor det er smart, så skal de være velkommen til at lægge en kommentar nedenunder, men som udgangspunkt regner jeg med at folk kan se fidusen.
Min erfaring og test
Hos Adroll har de en 14 dages gratis prøveperiode, hvis du ikke er interesseret i at bruge penge på annoncering på Facebook, så kan du som udgangspunkt nøjes med selv at teste i 14dage eller bare bruge perioden og få det bedste ud af den – man får 30$ om ugen, det er altså 60$ eller 330kr’s gratis annoncering.
Hvad kan man så få ud af de 14 dage?
Det er svært at sige præcis hvor meget du kan få ud af perioden, men jeg har fik skabt 20 salg fra 118 klik, det er en konverteringsrate på over 20% fra kilden, og det er ret godt! Det er 16,50 kroners annoncering pr. salg. Når det er sagt så har min test ikke været på produktniveau, her mener jeg at man kan skabe et endnu bedre resultat.
Jeg kan i min test sat 3 simple annoncer op, hvor jeg har brugt vores logo som lokke mad, de fleste der har arbejdet med annoncering ved godt at det ikke er den skarpeste indgangsvinkel, hvilket sammen med resultatet i prøve perioden understreger værdien af annoncerne.
Bare rolig, det foregår ikke via Facebook
Dem der har arbejdet med Facebook annoncering igennem Facebook ved hvor tungt, langsomt og besværligt det er at arbejde med. Heldigvis kan man ikke købe denne her type annoncer igennem Facebook, men man skal finde en eksterne leverandør. Jeg har brugt Adroll, og dem der dem erfaringerne bygger på. Jeg ved at der også findes nogen andre muligheder, men dem har jeg desværre ikke testet på.
Inden jeg slutter vil jeg lige gøre opmærksom på, at man allerede har haft kunderne inde på sin webshop engang før, og allerede der har betalt for trafikken 1 gang. Man skal se retargeting som et segment til at hente kunderne ind på sitet igen og få dem til at konvertere der, frem for at de måske vælger konkurrenten. Alternativt kan det også anvendes som en mersalgsstrategi, her med henblik på at man allerede har skabt et tillidsbånd til kunden og derfor nemmere kan sælge til dem igen.
For at gøre det nemt for dig, så har jeg lavet en lille video der viser dig hvordan du sætter det op, og hvad du skal være opmærksom på.
[youtube id=”ayyBlYs-Poo?vq=hd1080″ width=”600″ height=”350″]
Hvis du klikker på et af linkene i artiklen kommer du over til Adroll via min affiliate link, hvilket betyder at der falder en mindre kommission af til mig, når det er sagt så har det ikke haft indvirkning på resultaterne af mine tests med det, men det har dog givet mig lysten til at lave et godt indlæg om det.
Du kan downloade Adroll SmartPixel modul her, jeg tænker at jeg ikke vil tvinge dig til at tilmelde dig nyhedsbrevet for at få det, men jeg håber at du alligevel vil gøre det i boksen lige her under når du har hentet modulet.
På dagens.dk har jeg flere gange læst artikler om hvordan mennesker bruger Facebook, hvilket godt kunne være en interessant vinkel at tag med i sin retargeting. Jeg vil dog mene at det er op til Adroll at have styr på den del.