Overvejer du, at starte netbutik? Så skal du være sikker på, at du har nogen produkter der kan sælges på nettet. Det er ikke altid sort og hvidt at vælge et produkt, og derfor vil jeg gennemgå seks afgørende ting, som du bør have med i dine overvejelser, før du investerer i et specifikt produkt til din online forretning.
Vi vil gennemgå alle de vigtige faktorer: Efterspørgsel, konkurrence, overskud, markedsføring og juridiske spørgsmål, som du skal over overveje for at være sikker på, at du vælger det rigtige produkt.
1. Er der efterspørgsel på dit produkt?
Dette er det første og vigtigste spørgsmål, som du skal forsøge at svare på, før du overhovedet begynder at tænke på at starte din forretning. Prøv at stille dig selv de nedenstående spørgsmål. Hvis du stadig synes, at det ser godt ud, er du på rette vej.
- Vil folk virkelig have dette produkt? Mangler de det?
- Hvem er din målgruppe, og hvor stor er den?
- Har din målgruppe råd til produktet?
- Giver det mening at sælge produktet online?
Brug Google Trends og keyword planner til at undersøge, hvor mange, der har søgt / søger på dit produkt.
2. Undersøg konkurrencen
Du skal vide absolut alt om markedet for dine produkter, hvilket også inkluderer konkurrencen på området. Du kan få vigtig viden omkring dine konkurrenter, ved at gøre følgende:
- Tilmeld dig deres nyhedsbrev.
- Analyser deres hjemmeside – Hvordan er dit eget indtryk?
- Sørg for at tjekke Amazon, eBay, Pricerunner og andre sider, hvor man kan sammenligne priser.
Føler du dig sikker på, at du kan slå dine konkurrenter? Hvis du gør, så kan du undersøge markedet yderligere ved hjælp af Googles søgeordsværktøj, hvor du kan analysere SEO-konkurrencen på dit produkt. Vil du være i stand til at rangere lige så højt som dem i søgemaskineresultaterne?
3. Er der penge i forretningen?
Bliver dit produkt så billigt, at det er til at sælge? Vil du have økonomisk overskud, når du medregner alle omkostningerne, der er i forbindelse med at sælge produktet? Jeg har samlet en liste over forskellige typer af omkostninger for at hjælpe dig med at få et overblik over dine profitmuligheder:
- Fremstillingsomkostninger
- Emballageomkostninger
- Transportomkostninger
- Kreditkortgebyrer
- Markedsføringsomkostninger
4. Hvilke former for markedsføring kan du lave for dit produkt?
Lav en plan for, hvordan du vil skabe opmærksomhed omkring produktet og få loyale kunder. Hvordan vil du markedsføre dit produkt på de sociale medier? Vil du sende nyhedsbreve? Tilbyde belønninger til loyale kunder?
5. Kan dit produkt holde til forsendelsen?
Når du vil sælge online, skal du virkelig overveje grundigt, om dit produkt kan klare forsendelsen. Kan det gå i stykker, smelte eller overskride sidste salgsdato? Er dit produkt en ting, som man kun køber én gang, eller vender dine kunder tilbage på et tidspunkt for at købe mere? Disse er ting, som er værd at overveje, når du betragter muligheden for at lave overskud i din forretning.
6. Er der nogen juridiske hindringer?
Sidst, men ikke mindst, skal du overveje, om dit produkt på nogen måde er i uoverensstemmelse med gældende lovgivning. Er der nogen begrænsninger i forhold til at forhandle dit produkt internationalt? Overvej, hvilke reguleringer, der for eksempel er fra fødevareministeriet, hvis du vil sælge mad eller kosttilskud. Du skal ligeledes huske, at der er forskellige love i forskellige lande. Jeg vil derfor anbefale, at du undersøger lovgivningen i de lande, hvor du ønsker at sælge dine produkter.
Føler du stadig, at du vil kunne sælge dine produkter? Hvis det er tilfældet, så er det tid til at komme i gang med arbejdet.
Held og lykke
Kan du komme med et par brancher, som du så stort potentiale i lige pt?
Hej TimJannnHvis jeg sad på sådan på guldet ville jeg ikke dele det 🙂 Men jeg ikke lige middelbart et godt bud på en branche.