Juletid er shoppetid. Mest til alle de andre. I julemåneden går de fleste danskeres bankkonto på ekstrem slankekur, imens indehavere hygger sig. I de senere år er pinkodeindtastninger dog blevet erstattet med swipes, og de lange dage i butikkerne er blevet erstattet af et par ture på tanken. Og så selvfølgelig i webshops.
Onlinehandel udgør en stadig større og mere vital del af vores julemåned. Og derfor er det også vigtigt, at man som ejer af en webshop er med i løbet om at pakke juletræets underboer ind til danskerne.
1. Pynt op og vis det frem!
En webshop skal, ligesom en fysisk forretning, kunne variere og nuancere sig selv. Både i udseende, i sortiment og i tilbud. Derfor er det også vigtigt at man forbereder sit julesalg et par måneder før d. 1. december. Der er utallige måder at føre kampagner på, om de er via sociale medier, annoncører eller lignende. Din webshop bør anvende alle muligheder. Mind gerne folk om din webshop i månederne før jul, og lad dem så blive overraskede, når de går ind i december måned.
Brug gerne baggrunde og billeder, der sætter en god julestemning. Lad teksten bærer præg af jul, på en hyggelig og professionel måde. Lad gerne folk vide, hvor de gode juletilbud er. Også hvor alt det andet er.
Mangler du selv at købe lækre gaver, så køb dine julegaver hos Redgreen.dk
2. Gør betaling til en smal sag
Betalingsmulighederne kan indimellem være det, der gør at folk vælger en webshop fra. Med en teknologisk udvikling, der har sagt spar 2 de sidste 20 år, er det i dag nødvendigt med betalingsløsninger, der nemt kan anvendes af alle.
Betalingskort er selvsagt en obligatorisk mulighed. Men du bør også tilbyde, at kunder kan betale via Mobile Pay. Antallet af mennesker, der handler via mobilen, er steget eksplosivt de seneste år. Du bør derfor sikre dig, at de kunder nemt kan anvende din shop til at forkæle deres nære og kære.
3. Hav en klar kommunikation
Julen byder ikke kun på kærlige tanker og gode gaver. Den byder også på ekstra travlhed og længere ventetid. Det er derfor bydende nødvendigt, at du kommunikerer alle tidshorisonter ordentligt ud til dine kunder.
Julegaver har det handicap, at de først skal åbnes d. 24. december. Helst ikke før og slet ikke efter. Derfor er det vigtigt at dine kunder er klar over, hvornår de kan forvente at modtage pakken, før de køber den.
Ligeledes er det vigtigt, at dine kunder er klar over, hvor længe de kan returnere varen. Du bør hertil overveje at forlænge returfristen ekstraordinært for køb foretaget i december. Uanset hvad, så er det vigtigt at du får kommunikeret mulighederne for returnering ordentligt ud til dine kunder.
Der er selvfølgelig mange flere måder, hvorpå man kan booste sit julesalg. Og mange af dem er sikkert heller ikke opfundet. Som iværksætter har man altid lov til at være kreativ. Og det byder december måned også på utallige måder til at være. Lad julen inspirere dig, og lad dig selv inspirere din forretning. God jul.