Vil du gerne have flere besøgende på din PrestaShop hjemmeside? Og vil du gerne have større kontrol over, hvem disse besøgende er? Så er søgemaskineoptimering det rigtige sted at starte.
Hvad er søgemaskineoptimering?
SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk kaldes søgemaskineoptimering. SEO handler om at optimere din hjemmesides performance i søgemaskiner som Google, således at den trafik der tiltrækkes til hjemmesiden er så stor som muligt og så relevant som muligt. Der findes bureauer, som arbejder med professionel søgemaskineoptimering af hjemmesider til daglig. Hvis du gerne vil være helt sikker på, at du får bygget et solidt SEO-fundament for din PrestaShop hjemmeside, så er det altid en god idé at søge råd udefra. Men du kan også nå langt på egen hånd, hvis du har tid og tålmodighed til at sætte dig godt ind i området. Hensigten med denne artikel er at hjælpe dig gennem de mest grundlæggende byggesten, som er nødvendige at få på plads for at skabe medvind i søgeresultaterne til din PrestaShop hjemmeside.
Start med en søgeordsanalyse
Det første du bør gøre, uanset hvilket CMS-system du arbejder i, er at få styr på din målgruppes søgeadfærd. Det kan du gøre med en søgeordsanalyse. Og til sådan en skal du bruge to værktøjer:
- Et regneark
- Google Keyword Planner
Start med at prioritere din hjemmesides forskellige områder/produkter, ud fra hvad du helst vil sælge eller have dine brugere til at se. Et eksempel kunne være, at du allerhelst vil sælge ”køkkener” og næst helst ”badeværelser”. Herefter brainstormer du for hvert punkt på den prioriterede liste. Stil eksempelvis dig selv spørgsmålet: ”Hvad skriver min målgruppe i Google, når de er interesserede i at købe et køkken?”. Skriv alt ned som falder dig ind. ”Køb køkken”, ”køkken bording” (byen), ”køkken billig leverandør”, osv.
Når du har lavet en lang liste, går du ind på Googles Keyword Planner (dette værktøj kan søges frem i Google, hvor det dukker op som resultat nummer 1). I Googles Keyword Planner kopierer du så dine forskellige idéer til søgefraser ind. Og så kan du finde information om, hvor mange søgninger der er på de enkelte søgeord, og dermed bliver du klogere på, hvorvidt du skal optimere på et givent søgeord eller ej. Eksempelvis har ”køkken billig leverandør” i skrivende stund ikke et væsentligt antal søgninger. Men ”køb køkken” og ”køkken bording” har derimod henholdsvis 110 og 10 månedlige søgninger. Her er altså noget at gå efter. Men hvis du Googler (i incognito mode) ”køb køkken”, finder du nok ud af, at der er ret høj konkurrence på dette, baseret på at det kun er de store leverandører, som fremkommer på side 1 i Googles søgeresultater. Til gengæld synes de konkurrerende hjemmesider på Googles side 1 på søgefrasen ”køkken bording” at være mindre stærke – og mindre SEO-optimerede.
Men hvordan ser du, at de konkurrerende sider på eksempelvis ”køkken bording” er mindre SEO-optimerede end dem på ”køb køkken”? Det ser du på deres snippets. Og hvad dét er, kan du læse mere om i næste afsnit, hvor du også lærer at SEO-optimere dine egne snippets i PrestaShop.
Titles, metabeskrivelser og URL’er i PrestaShop
Hvert resultat i søgeresultaterne kaldes en snippet. En snippet består af 3 elementer:
- Title (øverst). Dette er sidens titel.
- URL (midterst). Dette er sidens webadresse.
- Dette er uddybende information om den pågældende side.
Du kan se et eksempel på en snippet her:
Det er vigtigt, at din snippets elementer er optimerede mod det søgeord, som du er nået frem til i søgeordsanalysen for den pågældende side. I ovenstående snippet-eksempel er der optimeret mod søgefrasen ”SEO PrestaShop”, som i skrivende stund har 10 månedlige søgninger i Danmark. I titlen står derfor ”SEO i PrestaShop”, i URL’en: ”seo-prestashop”, og i metabeskrivelsen fremgår også ordene ”SEO” og ”PrestaShop”.
Tilsvarende hvis du har en side om køkkener i Bording, hvor ”køkken bording” har 10 månedlige søgninger – så giver det mening at optimere din landingsside mod netop denne søgefrase.
Sådan gør du i PrestaShop
For at kunne redigere dine snippets i PrestaShop skal du først og fremmest logge ind i dit PrestaShop CMS-system. Når du er inde og gerne vil redigere din snippet for en given kategori, så vælger du i menu til venstre: Katalog > Kategorier > Forside. Her finder du så den ønskede kategori og klikker på ”Rediger” helt ude til højre.
Du er nu inde i back-enden på den pågældende landingsside, som du ønsker at optimere. Hvis du scroller ned på siden finder du felterne:
I feltet ”Meta titel” skriver du din title. De øvrige to felter ”Meta beskrivelse” og ”Brugervenlig URL” giver sig selv. ”Meta søgeord” kan du se bort fra til dette formål.
H1 og H2-overskrifter
Det er ikke kun dine titler, metabeskrivelser og URL’er, som bør søgeordsoptimeres. Det gælder også dine overskrifter på hjemmesiden. Den primære overskrift på en hjemmeside kaldes en ”H1”, som er en forkortelse for ”Heading 1”. Google kan i kildekoden se når en overskrift er markeret med et H1-tag, men i PrestaShop behøver du ikke at bekymre dig om, hvordan det ser ud i kildekoden. I PrestaShop har du nemlig mulighed for at formatere din primære overskrift som en ”Overskrift 1” og så sørger CMS-systemet automatisk for, at det bliver en H1-overskrift rent teknisk.
Her kan du se, hvordan man gør:
Overskriften ovenfor er et godt eksempel på en søgeordsoptimeret H1-overskrift, hvori ordene ”SEO” og ”PrestaShop” fremgår.
Underoverskrifterne på din side bør tilsvarende tagges op som H2-overskrifter. Igen sørger PrestaShops CMS-system automatisk for dette. Så du skal bare vælge ”Overskrift 2”. I H2-overskrifterne er det også en fordel at skrive relevante ord og sætninger, som relaterer sig til det primære søgeord. Ved at anvende relaterede H2-overskrifter forstærker du din artikels troværdighed i Googles øjne, på det pågældende søgeord.
Sidst men ikke mindst er det vigtigt at få noget tekst på siden. Også her læser Google nemlig med, og Google kan godt lide grundigt indhold, så denne tekst skal selvfølgelig også være relateret til dit primære søgeord og have en passende længde (gerne længere end dine konkurrenters).
Du skal være opmærksom på, at de fleste thema’er selv laver produktnavnet og kategorinavne til h1 overskrifter, og du behøver derfor ikke tilføje dem.
Linkbuilding
Som med SEO på alle andre CMS-systemer så er on-page optimering alene ikke nok. On-page optimering bygger fundamentet. Og derfor er det ekstremt vigtigt at få styr på, for at udgangspunktet for din hjemmesides performance er i orden. Men herefter har du brug for at bygge nogle stærke og relevante links til din PrestaShop hjemmeside. Er du en af de få heldige, som ofte kommer i medierne, så får du måske allerede en hel del gode links ad denne vej. Du vil dog alligevel have glæde af at få suppleret din linkprofil med en målrettet linkbuilding-indsats, som tager højde for de søgeord, som du ønsker at blive fundet på. Og får du ikke automatisk mange naturlige links, så er det en absolut nødvendighed at få professionel hjælp, hvis du gerne vil op at rangere rigtig godt i søgeresultaterne.