Webshoppen er blevet alle forretningers kød og blod i dag. Internettet har revolutioneret hele tanken bag det at drive virksomhed, og hvis du udelukkende er en brick-and-mortar forretning (kun fysiske butikker), er du næsten dømt til at fejle. Det er stort set umuligt for dine kunder at finde dig og din service blandt de mange konkurrenter på nettet, hvis du ikke har en hjemmeside.
Du udnytter i hvert fald sjældent det fulde potentiale, hvis du ikke har online synlighed og tilbyder dine produkter og ydelser online.
Det første, som langt de fleste nye kunder vil gøre for at finde et produkt eller service. er at gå på nettet og benytte den bedst kendte søgemaskine – Google – for at finde ud af hvilke muligheder de har for at få det pågældende produkt eller service på den billigste og bedste måde.
Det vil i langt de fleste tilfælde ikke være ved at gå i butikken, da de ofte er dyrere og har et mindre udvalg end virksomheder på nettet. Webshops har ikke store omkostningsposter som husleje i centrale områder og høje personaleomkostninger, men kan typisk nøjes med et fjernlager med et par ufaglærte individer.
At have en webshop er derfor helt essentielt, for at kunne konkurrere på alle givne markeder, hvor man konkurrerer på pris og leveringstid.
At lave en ny webshop
Men hvordan laver man så sin egen webshop?
Opgaven kan virke stor og umulig at have med at gøre, hvis du ikke har megen IT-snilde, og ikke ved hvordan det hele virker. Heldigvis findes der virksomheder der gerne vil hjælpe dig med at oprette din webshop, så den kommer til at se ud præcis som du ønsker det.
En af disse virksomheder er eaglemedia.dk. Eaglemedia er specialister i både at lave hjemmesider, men også webshops.
Det kan hurtigt vise sig at være lidt af en jungle, at begive sig ud i hvilken løsning der er den bedste for dig, men typisk er der nogle ”skabeloner”, som man som virksomhed kan benytte sig af.
Hos Eaglemedia har de flere forskellige løsninger at vælge mellem, det kunne eksempelvis være det lynende hurtige Shoporama eller det velkendte Shopify, som man benytter sig af.
Eaglemedia vil stå for hele oprettelsen og vil forsøge at ramme dine ønsker så godt som muligt. Til dette formål bruger de forskellige design skabeloner, som de selv har lavet, hvilket vil give din webshop et look der skiller sig ud fra den store mængde af webshops.
PHP udvikler
At lave hjemmesider fra bunden er typisk mere kompliceret end at benytte en af de mange skabeloner på nettet. Det kræver at man er udlært i programmeringssprog, som kan være ligeså svært som at lære et sprog som tysk eller spansk, især hvis man er helt nybegynder inden for faget. Her kræves noget backend udvikling.
Som backend udvikler, arbejder man ofte med PHP (hypertext preprocessor), som er et af disse programmeringssprog, og et af de mest populære heraf. Sproget bliver brugt til at lave online applikationer med, og understøtter det velkendte HTML, men er et mere avanceret sprog, hvor man kan lave interaktive hjemmesider og webshops.
PHP bliver som sagt brugt af back-end udviklere, altså de IT-folk der arbejder bag kulissen med serverne hvorpå din hjemmeside er. Det er disse mennesker der får din hjemmeside til at fungere, med alle de velkendte funktioner du kender fra sider som Amazon, Youtube og Facebook.
Udviklingen af PHP er en af de vigtigste arbejdsopgaver, når man skal til at lave hjemmesider og andre online opgaver, og tager tit lang tid at lære, da det er vigtigt at man har styr på basissprogene som HTML først, før man begiver sig ud i de mere avancerede som PHP.
En webshop kræver hårdt arbejde på flere fronter
Mange nye virksomhedsejere tror fejlagtigt, at når de bare har en webshop, så begynder pengene at strømme ind, såfremt de sælger et efterspurgt produkt, men sådan er det desværre ikke altid.
Hjemmesiden skal kunne ses af dine kunder, hvilket er en væsentlig faktor, særligt hvis din virksomhed er ny og ukendt.
Som førnævnt vil mange mennesker benytte søgemaskinerne som Google til at finde nye virksomheder, hvor de kan købe deres produkter. Derfor kræver det at din nye webshop/hjemmeside også figurerer i søgemaskinerne ved at være søgemaskineoptimeret – især hvis du ikke benytter dig af online/digital marketing.
Google har en meget kompleks algoritme, som de bruger til at rangere virksomheders webshops og hjemmesider, og har en lang række krav de gerne ser opfyldt før at du får lov til at blive (højt) rangeret på deres hjemmeside.
Nogle af disse krav er blandt andet hvor lang tid hjemmesiden har eksisteret, hvor mange links der har været til den fra andre sider, og så ser de gerne at der er generelt meget trafik på siden.
Hvis du ender på side 1 på Google, er der god sandsynlighed for at din virksomhed får succes, såfremt at forretningsidéen og dine produkter holder vand.