Det er vigtigt for din virksomhed, at du har en god kontakt til dine kunder. Og det er vigtigt at skabe og holde kontakten gennem mange kanaler. Derfor vil du formentlig gerne have din virksomhed og dine produkter omtalt i pressen. Men som en almindelig webshop, som eksempelvis sælger elektronik på nettet som Evermart.dk, kan det være en udfordring bare et slynge en historie ud. Du tænker garanter:
– Jamen så skriver jeg da bare lige en pressemeddelelse.
Ideen er glimrende, men netop pressemeddelelsen som genre har et helt særligt problem. Læs denne korte men 100 % effektive guide til, hvordan du får din historie ud til pressen.
Hvem er målgruppen?
Når man skal kommunikere professionelt, handler det om at aflevere en information – eller et budskab, om man vil – hos en modtager. Hvis modtageren godtager informationen, vil han handle. Han vil følge den opfordring, som ligger i budskabet.
Når en virksomhed massekommunikerer, er der ikke tale om én modtager, men om en hel gruppe af modtagere, som er mål for budskabet. En målgruppe.
Budskabet vil ofte være: “Køb vores produkter.” Budskabet kan være mere eller mindre skjult, men virksomhedens formål med at kommunikere er på kort eller langt sigt altid salg.
Men når man ønsker at kommunikere via pressen, kommer der et mellemled ind i kommunikationen. Den redaktør eller journalist, som modtager pressemeddelelsen har en helt anden dagsorden end virksomheden. Og det er netop ham, der skal bringe dit budskab videre.
Din opgave, når du skriver en pressemeddelelse, er altså at sende et budskab til journalisten, som får journalisten til at sende dit egentlige budskab til din målgruppe. Du har altså en dobbelt målgruppe – journalisterne og dine potentielle kunder – og de to målgrupper har forskellige interesser.
Udnyt fællesnævneren
Din opgave er derfor at finde ud af, hvor journalisten og kunden har fælles interesser. Du skal finde dine to målgruppers fællesnævner.
Fællesnævneren er den gode historie.
Journalisten har ingen interesse i at bringe dine salgsbudskaber uredigeret til dine potentielle kunder. Tvært imod. Hvis journalisten modtager en pressemeddelelse, som i virkeligheden blot er en direkte købsopfordring, vil han føle, at han skal beskytte sine læsere mod dette.
Men han lever af at levere gode historier til sine læsere.
En god historie – set med journalistens briller – er en veldokumenteret historie, som hans læsere vil finde interessant.
Når du skal sende en pressemeddelelse, skal du altså pakke dine salgsbudskaber ind i en god historie. Din historie skal få journalisten til at tænke: “Wow – det her må mine læsere vide!”, og så skal den dernæst få læserne til at tænke: “Sådan én må jeg have fat i…”
Et eksempel
Et par unge fyre har startet en forretning. De polerer biler med en ny nanoteknologisk metode, som får lakken til at skinne, og skidtet til at prelle af.
De vil gerne i kontakt med nye kunder, så de skriver en pressemeddelelse med hovedbudskabet: “Vi polerer din bil, så den skinner og aldrig mere bliver beskidt.”
Journalisten har måske selv en bil, men han gennemskuer omgående, at knægtene bare gerne vil have lidt gratis reklame. Han kasserer pressemeddelelsen og sætter de innovative iværksættere på listen over uønskede afsendere.
Hvis nanodrengene i stedet fokuserede på nyheds- og relevanskriterier, kunne de måske vække journalistens interesse. De opbygger deres pressemeddelelse sådan her:
- Fængende overskrift: Nanoteknologi gør vaskehaller overflødige
2. Manchet, der opsummerer hele historiens budskab.
3. Indhold, hvor de gør sig selv til eksperter
4. Afslutning med pondus: “Så fra nu af skal biler kun vaskes én gang i hele deres levetid,” siger nano-Dennis med et smil.
I følgemailen tilbyder de journalisten at nanovaske hans bil, så han selv kan se, at det virker.
Der kan lægges flere vinkler i denne historie. F.eks. Miljø (spar vand og sæbe), Innovation (nanoteknologi), Ung iværksætter banker de store (David/Goliath-myten) eller andre.
Journalisten har nu to motiver for at skrive artiklen. For det første kan han give sine læsere en reel nyhed. For det andet kan han få vasket sin bil og stillet sin nysgerrighed.
Nanovaskehallen får nu seriøs omtale og dermed en lang kø af biler der vil nanovaskes. Og det skyldes én ting. De overvandt pressens kræsenhed og fandt fællesnævneren mellem journalisten og deres målgruppe.
Teksten er udarbejdet i samarbejde med: http://tekstspot.dk/pressemeddelelse/