Gaming branchen er over den seneste tid blevet til et kæmpestort marked. Professionelle gamere modtager hver måned lønsedler, der får veluddannede arbejderes løn til at ligne sparekasse penge. Denne øgede popularitet for gaming har stor mulighed for også at kunne blive mærket positivt på forretninger, der forhandler gaming udstyr. En måde hvorpå man mest optimalt kan udnytte den store interesse i gaming til at vækste virksomheder, der sælger udstyr til det, er blandt andre online marketing. Nedenstående vil give nogle forslag til, hvad der skal fokuseres på for, at dette kan lade sig gøre.
Lav specifikke målgrupper
Der findes mange informationer om mennesker, der befinder sig online, som blandt andet kan bruges til at specificere sin markedsføring. Som annoncør online er disse informationer guld værd, da de giver mulighed for at bestemme, hvem man gerne vil vise sine annoncer til. Dette gælder især på platforme som Facebook og Google, eftersom brugere her opgiver personlige oplysninger for at få lov til at benytte sig af medierne.
For at sikre sig, at den markedsføring man gør sig i, har den mest positive effekt, skal man altså sørge for, at de personer, der møder den, er et relevant publikum. Er det eksempelvis et bundkort, man ønsker at sælge, er en klassisk måde at ramme relevante brugere ved at benytte sig af Remarketing. Med Remarketing vil man have mulighed for at vise annoncer af dette bundkort til folk, der har været inde på ens hjemmeside og besøge en produktside med dette bundkort.
Et andet eksempel kunne være, at man ved hjælp af Facebook oprettede en målgruppe for sine annoncer, der indeholdt folk fra 16-30 årige, som har vist interesse i bundkort til gaming computere. Der er mange forskellige måder at målrette folk på, men det er vigtigt, at man benytter sig af de informationer, som er til rådighed, således at man forsikrer sig, at den investering man lægger i markedsføringen er godt givet ud.
Optimer annonceringen
Hvis man ønsker at have en online markedsføring, som rent faktisk gør en positiv mærkbar forskel, kræver det, at man lægger meget arbejde i det. Dette indebærer blandt andet, at man ikke blot trykker på start knappen og lader det køre af sig selv. Med online markedsføring skal man være proaktiv og konstant benytte sig af data til at optimere på sine resultater.
Sælger man eksempelvis headset til gamere, så vil dataen altså vise, hvordan man mest optimalt rammer sin målgruppe. Formålet er her, at man benytter sin data til at vurdere, hvad der virker bedst for derefter at satse 100 % på dette. Hvis de gamere, man prøver at få til at købe, ikke gør det i en målgruppe, så kan man vælge at foretage ændringer i denne målgruppe eller skrotte den og prøve på en anden.
Spil på det visuelle
Det visuelle i online markedsføring er utrolig vigtigt. Dette gælder især, når det kundesegment, man forsøger at ramme, er gamere. Gamere fascineres af velprogrammerede spil, der stimulerer synet og får spillet til at ligne noget, der ligeså godt kunne være en film. Når man derfor skal markedsføre sin forretning til sådanne personer, så betyder indtrykket af den annonce, man viser, en hel del. Sørg for at lægge blod, sved og tårer i at lave en lækker annonce, som virkelig fanger opmærksomheden.
Her er der ét nøgleord; test. For at finde ud af, om man har lavet annoncer, som fungerer optimalt, bliver man nødt til at teste budskaber op imod hinanden. Det er langt fra nok at nøjes med én enkelt annonce, da man da aldrig vil finde ud af, om der egentlig var noget, som kunne have fungeret bedre. Sæt derfor flere annoncer op og benyt relevante KPI’er til bedømme, hvilke der er mest effektive.
Til test af annoncer er det naturligvis relevant at fokusere på, hvilke der fører til flest salg, men den KPI, der bedst kan vurdere, hvilken af annoncerne, som skaber mest opmærksomhed hos brugere, er CTR. CTR står for click-through-rate og giver et overblik over, hvor mange brugere, der har klikket på en annonce i forhold til, hvor mange, der har set den. Kig derfor først på denne, når der skal vælges en annonce over en anden.