Hos det norske flyselskab Norwegian er der en række værdier og visioner, der er vigtige for dem som selskab og serviceyder. Men derfor kan der stadig ske uventede ting, som ikke altid er lige med succes og god omtale hos Norwegian. En af disse ting kan bl.a. være flyforsinkelser og flyaflysninger i tide og utide. ”Alle skal have råd til at flyve.” Sådan lyder Norwegians slogan på deres hjemmeside og derfor bliver Norwegian også kaldt for et lavprisselskab. Selvom du muligvis betaler mindre for en flybillet hos Norwegian, så er der stadig erstatning og kompensation at hente, hvis flyet bliver forsinket eller aflyst.
Kan du nikke genkendende til dette?
Oplever du, at du står i lufthavnen og opdager at dit Norwegian-fly er forsinket eller aflyst, og du herefter ved præcis hvad du skal gøre og hvilke rettigheder du har? Hvis nej, så er der en god grund til at læse denne artikel.
Få hjælpende hånd til at forstå og få overblikket over dine rettigheder, når dit Norwegian-fly er forsinket eller aflyst. Når du oplever flyforsinkelse eller aflysning, er det ikke altid let og ligetil at vide, hvordan du skal forholde dig. Med denne online digitale platform, har du altid mulighed for at danne dig et overblik over hvilke fly der er berørt af forsinkelser eller aflysninger, og finde hjælp til, hvordan du nemmest opnår den mest fordelagtige erstatning.
Kompensation og erstatning
Ifølge en EU-forordning fra 2004 (EC 261/2004), skal din flyforsinkelse eller flyaflysning med et af Norwegians fly opfylde tre basale kriterier, for at opnå kompensation eller erstatning. Forordning blev udarbejdet som et grundlag for at give flypassagerer mulighed for at søge om økonomisk kompensation og erstatning, hvis deres fly enten var forsinket, aflyst eller de blev nægtet boarding på flyet ved afgang.
De tre kriterier for at opnå kompensation er listet nedenfor.
- Først og fremmest handler det om forsinkelsens eller aflysningens længde. For at du kan opnå kompensation skal flyforsinkelsen være med til, at du bliver mere end tre timer forsinket ved ankomst til din slutdestination. Derudover skal din flyaflysning være skyld i, at du bliver mere end to timer forsinket, i forhold til den forventede ankomst, ved ankomst til din slutdestination.
- Dernæst skal din flyrejses start- eller slutdestination skal være indenfor EU’s grænser. Herunder også om hvorvidt flyselskabet er registreret i EU. Hvis dette kriterium også bliver opfyldt, er det muligt at få kompensation for din flyforsinkelse og flyaflysning.
- Sidst, men ikke mindst kan flyforsinkelsen eller flyaflysningen ikke skyldes usædvanlige og/eller ekstraordinære omstændigheder. Det er bl.a. omstændigheder som omfatter ekstreme og meget dårlige vejrforhold, naturkatastrofer, birdstrike (når fugle og fly støder sammen og der opstår skader) og strejke hos f.eks. lufthavns- eller security personalet, samt alle former for krig, sabotage, terror og trusler om terror.
En god huskeregel er dog altid at modtage en erklæring fra flyselskabet om, hvorfor forsinkelsen, aflysningen eller den nægtede boarding fandt sted, for på den måde er det nemmere for dig at søge kompensation og erstatning.
Klagefrister
Der er mulighed for at opnå kompensation for en flyforsinkelse, flyaflysning eller nægtet boarding i op til tre år efter, at hændelsen har fundet sted, ifølge dansk lovgivning om forældelsesfristen for at stille økonomiske krav.
Hos Flyjura.dk har du altid mulighed for at finde en oversigt over de flyforsinkelser og flyaflysninger fra Norwegian. Samtidig har du også mulighed for at læse, danne dig et overblik over og forstå dine rettigheder og opnå den højeste erstatning her, når dit Norwegian-fly er forsinket eller aflyst.