Vi hungre alle samme efter optimeringstips til vores webshops, vi vil gerne vide hvad kunder egentlig synes. Men det kan være en lidt dyr omgang hvis man ikke har netværk og adgang til brugertests selv. Man kunne bruge brugertest.nu, men det er ikke det min anbefaling er her, min model vil kunne få flere ting frem billigere, og det er de sikkert ikke vilde med at hører hos brugertest.nu.
Samtidigt med at du vil få en god bunke fingerpeg om hvad brugerne egentlig tænker, så er der også en god sjat omtale at hente fordi rygtet om det vil sprede sig. Det er måske ikke målgruppen der kigger, men det kunne være det gav et indgående link eller to.
Tanken er at lave en konkurrence
Min ide er at lave en konkurrence, hvor man udlodder et eller anden fed, og ja den skal være fed præmie, til den der kommer med det bedste tip eller opdager den største fald gruppe på hjemmesiden. Det behøver såmænd ikke være med vilje, at det bliver opdaget af vinderen, bare det bliver opdaget og du får meget ud af det.
Lad os bare sige at du giver en bærbar computer væk til vinderen. Det kunne være en Mac, dem er folk helt vilde med. Du beder så dem der vil deltage i konkurrencen om at gennemgå en eller anden funktion på din hjemmeside og samtidigt optage det på en skærmevideo med lyd hvor de tænker højt. Det kunne være en opgave der lød i stil med “Du leder efter en størrelse XL kjole til din kæreste – find og køb den via vores webshop”.
I den test vil du så se hvordan kunderne bruger dit checkudflow, måske dit produktfilter og selvfølgelig alle de andre ting i flowet fra landingpage til køb. Det gode ved konkurrencen er at dem som optager det siger en hel masse som de mener og tænker, men da man kan se musens bevægelser samtidigt vil man ofte kunne konkludere at noget er placeret forkert eller skrevet på en forkert måde, der gør at brugeren misforstår det.
Tænk på det hele og gør det nemt for dem som vil deltage
Det er en vigtig forudsætning at have tænkt på det hele, så får du lettere folk til at deltage. Fortæl dem fx at de kan hente denne her skærm video optager. Lav også en opsætningsguiden til video programmet så de ikke slev behøver tænke ret meget.
Det er også vigtigt at fortælle dem hvordan de sender videoen til dig, og det er altså ikke noget der lige kan ligge i en email, de fylder en del. Men du kunne fx. købe 1 måned med en server med 1TB trafik i holland til 50kr og bede dem uploade den dertil.
Spred budskabet de rigtige steder
Hvis du spreder budskabet om din konkurrence de rigtige steder, så får du også nogen dygtige mennesker til at deltage. På Amino er der fx. mange der har gode ideer og inputs til hvordan man kan sætte sin hjemmeside op. Jo man kan da bare lave en tråd og spørge hvad folk synes, men det giver slet ikke de samme seriøse inputs, og du får heller ikke video delen med som helt sikkert er guld værd.
Nu tænker du sikkert, jamen en Mac er da dyr og ja den koster da en del, men hvis du gør det rigtigt så får du også mange videor ind, helt sikkert mere end bare en håndfuld!
Du bestemmer selv hvilken video der vinder, jeg synes det vil være en god ide at offentlige gøre videoen på fx. din blog eller lignende. Det vil nok være upassende at offentliggøre den direkte i webshoppen. Ved at offentliggøre den vil du kunne hente interesse, besøg og links fra intresseret efter konkurrencen.
Ja det er meget arbejde
Jo der er helt sikkert meget arbejde i det, men hvis du gør det rigtigt så får du mere end bare brugertests. Du skal søge at udnytte den omtale om du kan skabe med din konkurrence rigtig.
Arrogance er din stopklods
Mit kommentar i det her indlæg vil være: Lad nu være med at tro at du ved det hele selv allerede, for det gør du ikke, der vil altid være ting du har set dig blind på eller noget du bare ikke har tænkt over. Eller måske brugerne opfattere det anderledes end du har tænkt det.
Glimrende ide, den vil jeg straks stjæle og udfører!
Det skal du være velkommen til Kenneth 🙂
Hvordan fjerner man ” Kontakt os ” i bunden og i nederste højre side i Prestashop som peger på en ukendt Fransk adresse ?