Du har garanteret hørt om SEO, men vidste du, at der er stor forskel på at lave SEO til en helt almindelig hjemmeside kontra en webshop?
Ofte er en almindelig hjemmeside nemlig mindre i antallet af sider, ligesom den har den målsætning at generere kontakthenvendelser – og altså ikke salg. Kompleksiteten er derfor en anden størrelse end på en webshop, hvor der kan være masser af kategorier og produkter.
Webshoppen stiller større krav
Når du skal finde et SEO firma til at varetage optimeringen af din webshop, er det vigtigt, de har styr på deres tekniske kompetencer. Årsagen er, at hjemmesiden bliver meget mere kompleks. Det gør den fordi, den fyldes med en meget større struktur, hvor hierarkiet skal være gennemtænkt og logisk struktureret. F.eks. skal det kunne afspejles i de interne link og igennem hele URL-strukturen, så kategorier og varer prioriteres korrekt.
Der er desuden ofte andre krav til canonicals og pagenation, så der ikke opstår problemer med duplicate content. Husk på at en webshop sagtens kan sælge det samme par sko i 10 forskellige design og farver. Genbruger man har den samme tekst uden at henvise til en original, kan Google let blive forvirret og undlade at rangere ens produkter på den plads, som de ellers kunne have opnået. Det samme gør sig gældende for hele kategorien, hvis der ikke bruges pagenation, så ”side 2” af produktvisninger har nøjagtigt samme indhold som side 1, men hvor der ikke gøres klart for søgemaskinen, at side 2,3,4 til 117 blot er produktvisninger i samme kategori på flere sider.
Desuden skal robots.txt fil, sitemap og crawl budget håndteres anderledes. Der er med andre ord brug for kvalificeret hjælp, hvis det skal blive rigtig godt.
Alt dette betyder dog ikke, at du kan se dig fri for at tænke over at oprette kvalitetsindhold. For du skal stadig præsentere dine brugere for lækkert og unikt indhold, der optimalt set er bedre end dine konkurrenters.